Medialle

Voiko taiteessa kilpailla?

"Kilpailuissa inspiroidutaan, verkostoidutaan ja ystävystytään, vaikka keskenään kilpaillaankin"

Helsingissä järjestetään kesäkuun ensimmäisestä päivästä lähtien kansainvälinen balettikilpailu, nyt jo yhdeksättä kertaa. Mutta voiko taiteessa kilpailla? Kysyimme asiaa Minna Tervamäeltä, baletissa uransa tehneeltä tähtitanssijalta, joka työskentelee nykyisin tanssin moniammattilaisena ja koreografina. 

Lähtökohtaisesti taiteessa ei kilpailla sentein tai maalein. Siksi taidekilpailujen tulokset eivät ole absoluuttinen totuus. Eikä menestys kilpailussa välttämättä korreloi tanssijan tulevaan uraan.

– Kyse on siinä hetkessä tapahtuvasta lyhyestä suorituksesta, johon ei sisälly koko baletin kirjoa eikä rooleja. Totta kai kilpailu antaa kuvan osaamisesta, mutta se on eri asia kuin mitattavissa oleva suoritus. Mukana ovat aina henkilökohtaiset tykkäämiset ja tulkinnat, niin kuin kilpatanssissakin. Arvostella voi sovituin perustein, mutta paljon jää mieltymyksien varaan, Tervamäki pohtii.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuva: Susan Tuulosniemi

Silti kilpailut ovat tanssin ammattilaisesta tapahtumana kiinnostavia, sillä kilpailussa pääsee aistimaan räjähtävää nuorta energiaa ja innokkuutta.

Nuorelle tanssijalle kilpailut ovat hyvä kehitysprosessi. Hän tekee töitä selkeän päämäärän eteen ja harjoittelee kilpailua varten isoja rooleja, joita hän ei aivan heti pääse esittämään missään ammattibaletissa. 

– Kun nuorena kilpailin, harjoittelin Prinsessa Ruususen ja Joutsenlammen tärkeitä kohtauksia kilpailuihin. Kun niitä sitten myöhemmin esitti, ne olivat jo kehon muistissa. Kilpailu oli tärkeä prosessi, joka tarjosi henkilökohtaista valmennusta ja ohjausta, Tervamäki kertoo.

 Kilpailut avaavat osanottajille myös tilaisuuden seurata muita tanssijoita ja tutustua heidän kauttaan tapoihin toimia lajissa muualla maailmassa. 

– Kilpailuissa inspiroidutaan, verkostoidutaan ja ystävystytään, vaikka keskenään kilpaillaankin.

Teksti: Marita Kokko

Medialle

Tanssin kieltä ymmärtää jokainen

Tanssi ei tunne kielimuureja, sillä se on kaikkien yhteinen kieli. Eikä tanssin kielelle ole vain yhtä käännöstä, vaan jokaisella on vapaus omaan tulkintaan.

 – Siksi tanssi on niin kiehtovaa, sanoo Minna Tervamäki, baletissa uransa tehnyt tähtitanssija ja nykyinen tanssin moniammattilainen ja koreografi.

Tanssi on hänen mukaansa meihin hyvin syvälle piirtynyt ja luonteva ilmaisu- ja vuorovaikutuskeino. Se on universaali kieli, yksi maailman vanhimmista. Tervamäki korostaa tanssin hoitavan jokaisen aivoterveyttä ja fysiikkaa. Se parantaa myös keskittymiskykyä ja paineensietokykyä.

Klassiselle baletille on leimallista tarkka muotokieli. Se on loppuun asti hiottua ja harjoiteltua, ja vaatii vuosikausien työn, ennen kuin päästään huipulle.

– Baletissa yhdistyvät kehollinen ja taiteellinen ilmaisu, jotka sulautuvat vielä musikaalisesti, Minna Tervamäki avaa.

Baleteissa, esimerkiksi Prinsessa Ruususessa tai Lumikuningattaressa on selkeä tarina. Mutta on myös abstraktimpia teoksia, joissa tavoitetaan tunnelma tai tunne.

– Nämä teokset eivät ole sanoitettavissa, mutta eiväthän omat tunnelmat tai tunteetkaan sitä ole. Silti ne ovat todellisia.

Tervamäki korostaa tanssin puhuttelevan ihmistä monella tasolla, eikä ihminen ole niistä kaikista edes tietoinen.

– Ei sinun tarvitse olla tietoinen prosesseista, jotka koet. Ota vain vastaan ja tunne. Olet lähellä taianomaista elämystä, jota ei älyllisesti pysty tulkitsemaan.

Minna Tervamäki elää yhä tanssista, koreografioista ja niiden yhdistämisestä eri taitemuotoihin. Häntä on aina kiehtonut ilmaisu, jossa liike ja musiikki yhdistyvät.

– On selvää, että tanssi on rankka harrastus ja ammatti sekä henkisesti että fyysisesti. Se vaatii paljon, mutta olen saanut niin paljon uskomattoman hienoja hetkiä ja elämyksiä. Siksi tanssin edelleen, koska todella nautin siitä. Nautin jokapäiväisestä työstä ja harjoittelusta.

Tanssija-koreografi Minna Tervamäki, joka osallistui nuorempana itsekin balettikilpailuihin, toimii nyt Helsingin kansainvälisen balettikilpailun hallituksen varapuheenjohtajana. Kuva: Minna Hatinen

 

 

 

 

Katsomossa urheilujuhlan tuntua

Helsingissä järjestetään kesäkuun ensimmäisestä päivästä lähtien kansainvälinen balettikilpailu, nyt jo yhdeksättä kertaa.

Balettikilpailut ovat Minna Tervamäen mukaan mutkaton tapa tutustua lajiin, koska kilpailutapahtumassa esiintyjät ja numerot vaihtuvat koko ajan. Kilpailuissa on urheilujuhlan tuntua, samaa henkeä kuin esimerkiksi yleisurheilukilpailuissa. Tapahtuma on matala kynnys tulla tutustumaan balettiin. Silloin huomaa, ettei baletti olekaan niin etäistä ja erilaista. Sisään voi vaikka vain piipahtaa, jos siltä tuntuu.

– Ei baletti ole sen kummempaa. Balettikilpailussa on aistittavissa mahtava nuorten, innostuneiden kilpailijoiden energia. Tanssijat laittavat itsensä likoon ja ovat todella taitavia. Minua itseäni kiehtovat vau-efektit, joita esitykset synnyttävät.

Yleisöllä on avainasema nuorten tanssijoiden kannustajana. Ilman katsojia ei olisi kilpailuja, jotka tarjoavat nuorille mahdollisuuden hakea arvioita edistymisestään.

Kansainvälinen balettikilpailu käydään oopperatalossa, jonka upeutta kehystää alkukesäinen Töölönlahti puistoineen.

 – Oopperataloa ei kannata vierastaa. Katsomossa voi henkeä pidättäen jännittää, miten kukin siinä paineisessa hetkessä onnistuu.

Teksti Marita Kokko

Medialle

Kilpailijoiden ilmoittautuminen on alkanut

Hakuaika on alkanut 1.11.2019 ja jatkuu 31.1.2020 saakka.

Kaikkien kilpailusta kiinnostuneiden tulee täyttää sähköinen hakulomake ja toimittaa kaikki hakulomakkeessa vaaditut kuvat ja dokumentit sekä maksaa 100 euron suuruinen osallistumismaksu ennen hakuajan umpeutumista 31. tammikuuta 2020. Kilpailijoiden valinta tapahtuu ensisijaisesti videonäytteiden perusteella. Kilpailijat valitsee Helsingin kansainvälisen balettikilpailun esikarsintaraati alkukeväällä 2020.

Lue lisää kilpailusta ja täytä hakulomake osoitteessa http://ibchelsinki.fi/fi/osallistu/

Medialle

Helsingin kansainvälinen balettikilpailu kunnioittaa perustajansa Doris Laineen muistoa

Järjestyksessään yhdeksäs Helsingin kansainvälinen balettikilpailu käydään jälleen Suomen kansallisoopperan ja -baletin näyttämöillä kesäkuun 1.–8. päivänä 2020.  Kilpailun perusti pitkän uran Suomen kansallisbaletin ensitanssijana tehnyt sekä myöhemmin kulttuuripoliitikkona ja tanssin aseman edistäjänä toiminut professori Doris Laine (1931–2018) vuonna 1984. Laineen syntymästä on kulunut 31.10.2019 tasan 88 vuotta.

Kuva: Roni Rekomaa

Doris Laineen ajatus tuoda kansainvälinen balettikilpailu Suomeen sai alkunsa hänen toimiessaan tuomariston jäsenenä Moskovan, Jacksonin ja Varnan balettikilpailuissa. Helsingin kaupungin, kulttuurirahastojen ja liike-elämän tuella päättäväinen Laine sai tarvittavan tuen taakseen, jotta balettikilpailu voitiin järjestää myös Helsingissä. Vuonna 2020 järjestettävä balettikilpailu kunnioittaa perustajansa perintöä uudella Doris Laine -palkinnolla, joka jaetaan erityistä taiteellista lahjakkuutta osoittavalle tulevaisuuden tähdelle. Palkinnonsaajan valitsee kilpailun tuomaristo. Palkinnon suuruus on 12.000 euroa ja palkintosumman kilpailulle lahjoittaa Jenny ja Antti Wihurin rahasto. Tutustu kilpailun palkintoihin. 

Vuosien varrella Helsingin kansainvälinen balettikilpailu on kasvanut yhdeksi maailman arvostetuimmaksi balettikilpailuksi. Kansallisbaletin myöhemmät taiteelliset johtajat Jorma Uotinen, Dinna Björn, Kenneth Greve ja Madeleine Onne ovat kehittäneet Helsingin kansainvälistä balettikilpailua edelleen. Laadukkaat järjestelyt ja balettimaailman huipuista koostuva tuomaristo takaavat nuorille lahjakkuuksille viikon mittaisen opintomatkan baletin ja tanssin huipulle. Menestys Helsingin kansainvälisessä balettikilpailussa on toiminut ponnahduslautana monelle kansainväliselle tähtitanssijalle. Heitä ovat muun muassa Yimeng Sun, Maria Baranova, Iana Salenko ja Marian Walter. Lue lisää balettikilpailun voittajista. 

Vuoden 2020 kilpailuun hyväksyttyjen tanssijoiden nimet julkaistaan helmikuussa. 

Helsingin kansainvälisen balettikilpailun hallituksen puheenjohtajana toimii professori Jorma Uotinen ja varapuheenjohtajana tanssija-koreografi Minna Tervamäki. Lue lisää Helsingin kansainvälinen balettikilpailu -yhdistyksestä. 

Lisätiedot: Kilpailun pääsihteeri Paula Ranto p. 050 452 24 09, paula.ranto@ibchelsinki.fi

Kuvia kilpailusta ja Doris Laineesta Mila Kajas-Virtanen p. 040 530 54 00  mila.kajas@ibchelsinki.fi

Medialle

Balettikilpailun liput nyt myynnissä

Helsingin kansainvälisen balettikilpailun liput myy Suomen kansallisooppera ja -baletti. Lippuja voi ostaa Oopperan ja Baletin asiakaspalvelusta, oopperabaletti.fi-verkkokaupasta sekä Stockmannin toimipisteistä.

Yksittäisten lippujen hinnat ovat 35–85 euroa. Alku- ja välierien esityksiin Alminsaliin myydään myös alennushintaisia lippuja, joihin oikeutettuja ovat alle 20-vuotiaat, opiskelijat, eläkeläiset, työttömät, varusmiehet ja siviilipalvelusmiehet. Alennushintaisia lippuja on saatavilla rajoitetusti. Lisäksi myynnissä on erilaisia lippupaketteja.

Katso Oopperan ja Baletin asiakaspalvelun aukioloajat ja lipunmyynnin tarkemmat tiedot oopperabaletti.fi-verkkosivustolta. 

Medialle

Helsingin kansainvälisen balettikilpailun tuomaristo

Helsingin kansainvälisen balettikilpailun tuomaristo on julkistettu. 

Vuoden 2020 Helsingin kansainvälisen balettikilpailun tuomaristo on julkistettu. Tuomariston on koonnut tuomariston puheenjohtaja, Suomen kansallisbaletin taiteellinen johtaja Madeleine Onne. Muut tuomariston jäsenet ovat Nina Ananiashvili, Frank Andersen, Patrick Armand, Julio Bocca, Jorma Elo, Cynthia Harvey, Feng Ying ja Miyako Yoshida. Voit tutustua tuomareihin tarkemmin Tuomaristo-sivulla.

Medialle

Helsingin kansainvälinen balettikilpailu uudistuu

Helsingin kansainvälinen balettikilpailu järjestetään Suomen kansallisoopperassa ja -baletissa jo yhdeksättä kertaa 1.‒8.6.2020. Kilpailu uudistuu rohkeasti ja vahvistaa samalla hyvää mainettaan kansainvälisten balettikilpailujen joukossa.

”Helsingin kansainvälisen balettikilpailun osallistujat ovat 15‒25-vuotiaita, eli Z-sukupolven edustajia. He elävät visuaalisessa maailmassa, joten nyt oli oikea aika uudistaa kilpailun ilme, missio ja hakuprosessi”, kertoo kilpailun pääsihteeri Paula Ranto. Uusi visuaalinen ilme esittää baletin liikkeen ja kilpailun hengen rohkealla asenteella. ”Haluamme korostaa baletin kauneutta, täydellistä liikettä ja energiaa. Baletti on parhaimmillaan vahvaa tunnetta, ilmaisun voimaa ja äärimmäistä taitoa”, kuvailee visuaalisen ilmeen uudistanut suunnittelija Tessa Helle.

 

Kilpailun uudessa ilmeessä esiintyy kolme Suomen kansallisbaletin nuorta tanssijaa, Yimeng Sun, Benjamin Kuefler ja Felipe Domingos. Neljäs tanssija Erika Pastel on juuri valmistunut Suomen kansallisoopperan ja -baletin Balettioppilaitoksesta, ja hän tanssii seuraavaksi Norjan Kansallisbaletin nuorisoryhmässä. Kuvat on ottanut valokuvaaja Ofer Amir tähtitanssija ja koreografi Minna Tervamäen avustamana. Ilmeen auringonkeltainen väri leikittelee Suomen alkukesän tunnusmerkillä: kaikkialla kukkivilla voikukilla.

 

HIBC 2020 haluaa uudessa strategiassaan vahvistaa osaamistaan maailman parhaimman balettikilpailun järjestäjänä. Helsingin energisessä ilmapiirissä nuorille tanssijoille luodaan mahdollisuus päästä huipulle ja kokea samalla syvällinen opintomatka tanssin maailmaan. ”Helsingin kansainvälisen balettikilpailun missio on laajasti innostava: voimme kaikki kehittyä voittajiksi joko kilpailijoina, intohimoisina tanssinystävinä tai lajin uusina tuttavina”, kertoo strategian suunnittelusta vastannut Marja-Liisa Pollari.

Vuoden 2020 kilpailun tuomariston puheenjohtaja on Suomen kansallisbaletin taiteellinen johtaja Madeleine Onne. “Tuomaristoon kutsutaan maailman parhaimpien balettikoulujen ja -ryhmien johtajia. Heidän asiantuntemuksensa avulla pystymme tunnistamaan tulevaisuuden kirkkaimmat tähdet”, arvioi Onne.  Kilpailun järjestää Helsingin kansainvälinen balettikilpailu -yhdistys ry, jonka puheenjohtaja on Jorma Uotinen ja varapuheenjohtaja Minna Tervamäki. Ilmoittautuminen alkaa marraskuussa 2019, ja kilpailijat valitaan pääasiallisesti videonäytteiden avulla. Myös tapahtuman lipunmyynti alkaa syksyllä 2019.

Lisätiedot:

Pääsihteeri Paula Ranto
paula.ranto@ibchelsinki.fi
+358 50 4522409

www.ibchelsinki.fi

Medialle

Tuomariston puheenjohtaja – Madeleine Onne

Suomen kansallisbaletin taiteellinen johtaja Madeleine Onne on Helsingin kansainvälisen balettikilpailun tuomariston puheenjohtaja vuonna 2020. Muut tuomariston jäsenet esitellään myöhemmin.

”Olen työskennellyt Kansallisbaletin taiteellisena johtajana elokuusta 2018 alkaen, ja olen ilolla seurannut, kuinka tiivistä yhteistyö kansallisbaletin ja Helsingin balettikilpailun välillä on. Näin korkean luokan kansainvälinen tapahtuma antaa korvaamattoman arvokasta näkyvyyttä suomalaiselle tanssille”, Madeleine Onne kertoo.

”Balettikilpailut ovat tärkeitä kokemuksia nuorille tanssijoille: kilpailut avaavat ovia nimekkäisiin tanssiryhmiin ja toisaalta antavat inspiraatiota tulevaisuuden tähtitanssijoille.”

”Helsingin kansainvälinen balettikilpailu on vuosien aikana ansainnut paikkansa maailman merkittävimpien balettikilpailujen joukossa. Tultuani nimitetyksi Kansallisbaletin taiteelliseksi johtajaksi, olen saanut lukuisia ihastuneita viestejä kollegoiltani esimerkiksi Etelä-Koreasta, Kanadasta, Uudesta Seelannista ja Australiasta. Helsingin kansainvälistä balettikilpailua ja etenkin sen laadukkaita järjestelyjä arvostetaan kaikkialla.”

Helsingin kansainvälisen balettikilpailun voittajien joukossa on ollut lukuisia menestyneitä tanssijoita, kuten Iana Salenko (Berlin State Ballet), Jurgina Dronina (Canada National Ballet), Daniil Simkin (American Ballet theatre ja Berlin State Ballet) ja Jeffrey Cirio (American Ballet Theatre).

”Olen itse ollut Helsingin balettikilpailun tuomaristossa vuonna 2012, ja kilpailun jälkeen palkkasin seniorisarjan kultamitalisti Candice Adean Hong Kongin balettiin”, Madeleine Onne jatkaa.

”Helsingin kansainvälisen balettikilpailun tarkoitus ei ole pelkästään toimia ponnahduslautana nuorille tanssijoille. Viime vuosina kilpailu on entisestään onnistunut kasvattamaan mainettaan kansainvälisenä opintotapahtumana. Kilpailun tunnuslause ”Voimme kaikki olla voittajia” korostaa oppimisen ja kehittymisen merkitystä kilpailemisen ohessa. Nuoret tanssijat eivät välttämättä päädy palkintosijoille, mutta sijoittumista tärkeämmäksi nousevatkin kaikki ne tunnit, jotka he käyttävät harjoitteluun ja kilpailuun valmistumiseen. Osallistujat tulevat varmasti muistamaan kilpailuihin valmistautumisen ainutkertaisena aikana heidän urallaan.”

Kaikki kilpailijat saavat kilpailun aikana korkeatasoista opetusta, ja he pääsevät osallistumaan erilaisiin työpajoihin.

”Nykyistä yhteiskuntaamme leimaa jatkuva tietotekninen kehittyminen. Samalla sekä lasten että nuorten aikuisten liikkuminen vähenee hälyttävästi. Toisaalta kulttuurin merkitys on kasvamassa suuremmaksi kuin koskaan aikaisemmin. Toivon, että tämä helmi maailman balettikilpailujen joukossa jatkaa sanomansa levittämistä tulevaisuudessakin, Madeleine Onne painottaa.

Tutustu Madeleine Onneen

Kuva: Stefan Bremer

Medialle

Paula Ranto koordinoi Helsingin kansainvälisen balettikilpailun vuonna 2020

Paula Ranto on valittu Helsingin kansainvälisen balettikilpailun pääsihteeriksi. Seuraava kilpailu järjestetään kesäkuun alussa vuonna 2020.

”Helsingin kansainvälinen balettikilpailu tulee olemaan yksi kiinnostavimmista ja inspiroivimmista tapahtumista Helsingissä vuonna 2020. Helsingin kulttuurielämä kehittyy kovaa vauhtia ja se kiinnostaa koko maailmaa. Baletti ja tanssi ovat ajankohtaisempia kuin koskaan, ja olen varma siitä, että Helsingin kansainvälisessä balettikilpailussa on aivan poikkeuksellinen henki ensi vuonna.”

Ranto on kulttuurialan ammattilainen, ja hän on työskennellyt esimerkiksi lukuisilla festivaaleilla sekä Suomen kansallisoopperassa ja -baletissa.

”Kaltaiselleni kulttuuri-intoilijalle ja viestinnän ammattilaiselle Helsingin balettikilpailu tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden olla mukana rakentamassa uutta henkeä kilpailuun ja sitä myötä myös kilpailijoille, mutta myös Helsingin kaupungille ja yhteistyökumppaneillemme. Uskon, että taiteen ja kulttuurin merkitys yhteiskunnassamme tulee kasvamaan tulevaisuudessa entisestään.”

Pääsihteerin tehtävänä on toimia kilpailun koordinaattorina. Rantoon voivat olla yhteydessä niin kilpailijat, median edustajat, yhteistyökumppanit kuin muutkin kilpailusta kiinnostuneet. Pääsihteeri työskentelee tiiviisti Helsingin kansainvälisen balettikilpailu -yhdistyksen hallituksen, kilpailun vapaaehtoisverkoston, tukijoiden ja yhteistyökumppanien kanssa.

”Helsingin balettikilpailu on kansainvälisesti arvostettu ja laadukkaasti järjestetty kilpailu, jonka puitteet kruunaa pohjolan taianomainen kesä. Kesällä 2020 Helsinki tulee olemaan se paikka, johon kannattaa mennä!”

Ota yhteyttä