Uutiset

Helsingin kansainvälisellä balettikilpailulla on hyvä maine

Madeleine Onne
Suomen kansallisbaletin taiteellinen johtaja ja vuoden 2022 kilpailun tuomariston puheenjohtaja

Madeleine Onne ohjaa työssään nuoria tanssijoita. Madeleinen kanssa Abigail Sheppard.
Kuva: Stefan Bremer

Mikä on Helsingin kansainvälisen balettikilpailun merkitys kansainvälisesti?

Kilpailulla on erittäin hyvä maine: sekä nuoret kilpailijat että heidän vanhempansa kokevat olonsa turvalliseksi. Ei vain siksi, että sekä Suomi ja Helsinki ovat ylipäänsä turvallisia paikkoja maailmassa. Myös koko kilpailu on hyvin järjestetty ja nuorten viihtyvyydestä pidetään hyvää huolta. Oopperatalossa on riittävästi harjoitussaleja, asumisesta on pidetty huolta ja myös tuomaristo on korkeatasoinen. Olemme koko kilpailun ajan Oopperatalossa, mikä on kansainvälisestikin poikkeuksellista!

Mitä kilpailu merkitsee osallistujille?

Merkitys on nykyään suuri: tanssijoille on tärkeää tulla nähdyksi, eikä yksistään tuomariston silmissä. Useimmiten kilpailussa hyvin menestyvät saavat myös kiinnityksen johonkin ryhmään. Kun itse olin tuomariston jäsen vuonna 2012 ja edustin Hong Kongin balettia, tarjosin sopimusta seniorisarjan voittaneelle Candice Adealle.

Kaikista tärkeintä on kuitenkin kilpailuun valmistautuminen. Sitä työtä ei kukaan voi koskaan ottaa pois näiltä nuorilta. On paljon inspiroivampaa saada työskennellä valmentajan kanssa jotain tavoitetta kohti kuin vain harjoitella ilman päämäärää.

Nykyajan nuoret ovat myös niin fiksuja, että he kasvattavat kilpailun aikana omia verkostojaan, ja monet näistä uusista suhteista säilyvät koko elämän ajan.

Entä millainen merkitys kilpailulla on Helsingin kaupungille?

Olen työskennellyt useassa maanosassa ja kaupungissa ja olen kiinnittänyt huomiota siihen, että kiinnostus kulttuuria kohtaan on Suomessa poikkeuksellisen suuri. Tästä on hyvä esimerkki nämä Töölönlahden ympärillä olevat lukemattomat upeat kulttuurirakennukset.

Näinä inklusiivisuuden aikoina, kun haluamme hälventää rajoja kulttuurien tai kielten väliltä on tällainen kilpailu loistava mahdollisuus. Kilpailun painopiste on siinä, että olemme kaikki samanlaisia kielestä, kulttuurista, uskonnosta tai ihonväristä riippumatta. Tämä on arvokasta niin Suomelle kuin Helsingille.

Voiko taiteessa kilpailla?

Eihän se oikeastaan ole mahdollista (hymyilee). Mutta joitakin asioita voi kuitenkin mitata. Voi mitata selviääkö tanssija teknisistä tehtävistä: se osuus on oikeudenmukainen ja verrattavissa vaikka luisteluun tai korkeushyppyyn.

Mutta näiden mitattavien asioiden lisäksi tulee taide, jonka arvioiminen on tietysti kovin yksilöllistä. Tuomariston jäsenet edustavat monia eri maita ja heistä jokaisella on paljon kokemusta sekä ammattitaitoa.  He eivät aina etsi valmista tuotetta vaan sitä potentiaalia, mitä nuorissa tanssijoissa on. Siksi myös taiteessa voi kilpailla: voidaan löytää lahjakkuuksia, jotka muuten eivät tulisi nähdyiksi.

Ja nämä nuoret voivat saada tilaisuuden työskennellä uudessa balettiryhmässä tai -oppilaitoksessa, joka ei olisi ollut mahdollista ilman kilpailua.

Onko tällaisilla kilpailuilla tulevaisuutta?

Me ihmiset olemme sellaisia, että haluamme kilpailla ihan kaikesta. Televisio-ohjelmissa kilpaillaan jopa siitä, kuka rakastuu kehen. Haluamme voittajia ja tähtiä. Eikä saa unohtaa, että kaikki ovat työskennelleet tavoitettaan kohti, eli kukaan ei häviä. Tärkeintä ei ole voittaminen.

Teksti: Heidi Almi

Madeleine Onne sekä 2016 kilpailuvoittaja Yimeng Sun ja hänen kanssaan Lucas Jerkander.
Kuva: Stefan Bremer

 

Uutiset

Helsingin kansainvälisen balettikilpailun järjestelyt vauhdissa

Mitä kuuluu Helsingin kansainvälisen balettikilpailun suunnitelmille?

Vastaajana varapuheenjohtaja Minna Tervamäki Helsingin kansainvälisen balettikilpailun yhdistyksestä.

Vuoden 2022 Balettikilpailun valmistelut ovat hyvässä vauhdissa. Toivomme, että koemme suurella joukolla Helsingin Kansallisoopperan ja Kansallisbaletin tiloissa 30.5.-6.6.2022 kaikkien aikojen nuorten balettitanssijoiden kilpailun. Meillä on upea tilaisuus nähdä Helsingissä baletin tulevaisuus ja sen tähdet.

Pandemia-aika on rajoittanut opetusta, harjoittelua ja esityksiä monin tavoin eri puolilla maailmaa. Helsingin kansainvälinen balettikilpailu on nuorille tanssijoille monipuolinen mahdollisuus näyttää lahjakkuutensa. Nuoren balettitanssijan päätös pyrkiä kilpailuun lisää aina harjoittelumotivaatiota ja kunnianhimoa. Balettikilpailu on aina täynnä yllätyksiä odotettujen menestysten rinnalla.

Millainen Balettikilpailu on tulossa?
Helsingin kansainvälinen balettikilpailu on saanut aikaisempina vuosina kiitosta laatuorganisoinnistaan ja inspiroivasta hengestään. Moni on kuvannut kilpailua opintomatkana, jossa voi voittaa monella tavalla. Kilpailijat oppivat paljon toisiltaan. Kilpailija voi myös luottaa siihen, että kilpailussa hänen taitojensa ja koreografian arviointi on monimuotoista.

Balettikilpailu järjestetään Suomen Kansallisoopperan ja Baletin upeissa tiloissa. Kilpailijat pääsevät esiintymään talon näyttämöillä innostuneen yleisön kannustamana. Harjoituksetkin ovat oopperatalon harjoitussaleissa. Kilpailun aikana järjestetään myös useita koulutus- ja valmennustilaisuuksia.

15-25-vuotiaiden balettitanssijoiden energiaa ja iloa ympäröi alkukesän raikas ja vehreä luonto. Töölönlahden kulttuuriympäristö on ainutlaatuisen kaunis ja innostava paikka harjoitella, kilpailla, rentoutua, verkostoitua, oppia ja ystävystyä. Helsingin kahvilat kesäterasseineen kukoistavat kortteleissa, puistoissa ja meren rannalla. Hauskinta on se, että joka paikkaan on helppo pyöräillä.

Helsingin kansainvälisen balettikilpailun kaikki tapahtumapaikat ja hotellit ovat lähellä. Siksi kilpailijoiden, juryn, tukijoiden, yleisön ja koko organisaation on vaivatonta ja turvallista toimia.

Kaiken kaikkiaan Helsinki on kiehtova kulttuurikaupunki, ja Helsingin kansainvälinen balettikilpailu on sen innostavimpia maailman luokan tapahtumia kesällä 2022. Uskon, että vuonna 2022 meillä on kilpailussa aivan erityinen uudelleen luomisen tunnelma.

Mikä on baletin tulevaisuus pandemian jälkeen?

Balettitanssijat ovat näyttäneet voimansa pandemian aikana. Intohimonsa ja kurinalaisuutensa ansiosta he ovat jaksaneet treenata omissa kodeissaan, pihoillaan ja puistoissa. Balettitanssijat ovat uskomattoman luovia ja kekseliäitä treenaamisessa. Hienoa, että monet ovat järjestäneet yhdessä virtuaalisia harjoituksia ja jakaneet niitä sosiaalisessa mediassa.  Näin on innostettu ihmisiä balettitreeneihin!

Ihailen suuresti kaikkien nuorten balettitanssijoiden sinnikkyyttä pandemian haasteiden keskellä. Baletti on luonut ympäri maailmaa ihmisille vapauttavia ilon hetkiä. Baletilla on vahva klassinen perinne ja samalla monia uudistumisen virtoja. Baletti on aikamme innostavimpia kulttuurin muotoja universaalisti

Milloin kilpailijoiden haku avautuu?
Haku Helsingin kansainväliseen balettikilpaluun 30.5.-6.6.2022 alkaa nykyisten suunnitelmiemme mukaan marraskuussa 2021. Kerromme suunnitelmiemme etenemisestä verkkosivustollamme ibchelsinki.fi ja uutiskirjeessämme.

Milloin alkaa lipunmyynti?

Myös lipunmyynti kaikkiin Helsingin kansainvälisen balettikilpailun näytöksiin ja Gaalaan alkaa syksyllä 2021. Tiedotamme kaikissa kanavissamme ja uutiskirjeessämme tarkemman aikataulun. Tervetuloa kaikki innolla seuraamaan ja kannustamaan nuoria balettitanssijoita.

Teksti: Marja-Liisa Pollari

Balettitanssija, koreografi ja monialataiteilija Minna Tervamäki on iloinen siitä, miten kekseliäitä monet nuoret balettitanssijat ovat olleet pandemia-ajan harjoittelussa ja esityskanavissa.
Kuva: Minna Hatinen

Uutiset

Helsingin kansainvälinen balettikilpailu järjestetään vuonna 2022

Helsingin kansainvälinen balettikilpailu järjestetään Suomen kansallisoopperassa ja -baletissa 30.5.–6.6.2022. Jo yhdeksättä kertaa vietettävä balettikilpailu tuo Helsinkiin noin sata 15–25-vuotiasta tanssijaa ympäri maailman.

”HIBC 2022:n valmistelut ovat jo hyvässä vauhdissa. Meillä on mielessämme aivan uusia ideoita sekä innostavia yhteistyökuvioita, joilla voimme entisestään parantaa tapahtumamme korkeaa tasoa”, kertoo Helsingin kansainvälinen balettikilpailu -yhdistys ry:n puheenjohtaja Jorma Uotinen. ”Suomen kansallisbaletti täyttää sata vuotta vuonna 2022. Olemme iloisia siitä, että saamme olla mukana tuomassa huippubalettia ja tanssin iloa suomalaisen tanssitaiteen juhlavuoteen”, Uotinen sanoo. 

Koronaviruspandemian vuoksi siirretty yhdeksäs Helsingin kansainvälinen balettikilpailu oli tarkoitus järjestää 1.–8. kesäkuuta 2020. Kahdella vuodella siirtyneen kilpailun osallistujahaku tullaan järjestämään uudelleen. Kilpailutoimisto on erikseen yhteydessä vuoden 2020 tapahtumaan valittuihin tanssijoihin. Hakuaika kilpailuun alkaa syksyllä 2021. Tarkemmat tiedot hakuajasta ja -menetelmästä ilmoitetaan myöhemmin.

Lipunmyynti Helsingin kansainväliseen balettikilpailuun alkaa syksyllä 2021 Kansallisoopperan ja -baletin verkkokaupassa ja asiakaspalvelussa. Vuoden 2020 peruuntuneiden kilpailuesitysten liput hyvitetään asiakkaille. Tarkat toimintaohjeet löytyvät osoitteesta ibchelsinki.fi/fi/liput/.

Professori, prima ballerina Doris Laine-Almin (1931–2018) vuonna 1984 perustamaa Helsingin kansainvälistä balettikilpailua pidetään yhtenä maailman korkeatasoisimmista kansainvälisistä balettikilpailuista. Noin neljän vuoden välein järjestettävä kilpailu on toiminut ponnahduslautana monille kansainvälisille huipputanssijoille. 

Uutiset Helsingin kansainvälisestä balettikilpailusta löytyvät tapahtuman verkkosivuilta osoitteesta http://ibchelsinki.fi/fi/uutiset/

Uutiset

Helsingin kansainvälinen balettikilpailu siirtyy

Helsingin kansainvälinen balettikilpailu on päätetty siirtää koronavirusepidemian leviämisen hillitsemiseksi. Järjestyksessään yhdeksäs kilpailu oli tarkoitus järjestää Suomen kansallisoopperassa ja -baletissa 1.–8. kesäkuuta 2020.

Kilpailuyhdistyksen hallituksen puheenjohtaja Jorma Uotisen mukaan epidemiatilanteen ennuste sekä Suomessa että muualla maailmassa johti siihen, että kilpailun siirto oli ainoa vastuullinen ratkaisu: “Kilpailijoiden, tuomareiden, yleisön ja balettikilpailun henkilökunnan sekä vapaaehtoisten työntekijöiden terveys on nyt kaikkein tärkeintä.”

Balettikilpailun uusi ajankohta pyritään vahvistamaan mahdollisimman pian. Kansallisooppera ja -baletti palauttaa ostettujen lippujen arvon oopperabaletti.fi-verkkokaupan asiakastilille. Hyvityksen voi halutessaan pyytää maksettavaksi myös joko luottokortille tai pankkitilille. Tarkat toimintaohjeet löytyvät osoitteesta ibchelsinki.fi/fi/liput/.

“Olemme ilolla seuranneet, kuinka tapahtumamme on innostanut sekä kilpailijoita että tanssin ystäviä kaikkialla maailmassa. Olemme varmoja siitä, että Helsingin kansainvälinen balettikilpailu tulee olemaan upea tapahtuma, vaikka kilpailun ajankohta muuttuu”, balettikilpailun pääsihteeri Paula Ranto sanoo.

Professori Doris Laine-Almin (1931–2018) vuonna 1984 perustama Helsingin kansainvälinen balettikilpailu kuuluu maailman korkeatasoisimpien ja suurimpien kansainvälisten balettikilpailujen joukkoon. Vuoden 2020 kilpailuun oli hyväksytty mukaan 89 tanssijaa 23 maasta.

Uutiset balettikilpailusta löytyvät tapahtuman verkkosivuilta osoitteesta http://ibchelsinki.fi/fi/uutiset/

Uutiset

Uutisia koronaviruksesta

Seuraamme tilannetta ja tiedotamme muutoksista. 

Viimeisten vuorokausien aikana koronavirus on alkanut levitä voimakkaasti myös Suomessa. Suomen kansallisooppera ja -baletti on juuri ilmoittanut peruvansa kaikki esitykset ja tapahtumat 14.4. saakka. Muiden kevään esitysten tilanteesta tiedotetaan lisää mahdollisimman pian. Helsingin kansainvälinen balettikilpailu ei siis ole tällä hetkellä välittömän peruutusuhan alla. Seuraamme kuitenkin aktiivisesti tilannetta ja noudatamme viranomaisten suosituksia. Ilmoitamme välittömästi jos tilanne kilpailun osalta muuttuu.

Uutiset

Vuoden 2020 balettikilpailun kilpailijat on valittu

Helsingin kansainväliseen balettikilpailuun on hyväksytty mukaan 89 tanssijaa 23 maasta. Heistä seitsemän edustaa Suomea. Jo yhdeksättä kertaa järjestettävä kilpailu käydään Suomen Kansallisoopperan näyttämöillä 1.–8. kesäkuuta. 

Professori Doris Laine-Almin (1931–2018) vuonna 1984 perustama Helsingin kansainvälinen balettikilpailu kuuluu maailman kovatasoisimpien ja suurimpien kansainvälisten balettikilpailujen joukkoon. Sen hyvä maine on kiirinyt maailmalla, mistä kertoo tämän vuoden kilpailuun saapuneiden hakemusten lukumäärä ja niiden korkea taso.

- Hakijat olivat hyvin tasaväkisiä ja valitsijaraadilla oli haastava tehtävä 147 hakemuksen läpikäymisessä. Kandidaatit olivat valmistelleet hakemuksensa videonäytteineen hyvin huolellisesti. Suomalaisten hakemusten joukosta kilpailuun valitut nuoret tanssijat erottuivat edukseen. Suomesta hakemuksia tuli kaiken kaikkiaan reilut parikymmentä, joista kolmasosa valittiin mukaan, kertoo Helsingin kansainvälisen balettikilpailun pääsihteeri Paula Ranto.

Suomalaiset mukana juniorisarjassa

Tanssijat osallistuvat joko 15–19-vuotiaiden juniorisarjaan tai 20–25-vuotiaiden seniorisarjaan. Suomalaistanssijoista mukaan valikoitui tällä kertaa vain juniorisarjan tanssijoita. Heistä Viivi AholaMarina HartikainenMatilda KokoraAnni Martinsen ja Edith Stenvall opiskelevat Suomen kansallisoopperan ja -baletin Balettioppilaitoksessa. Kilpailuun hyväksyttiin lisäksi Erika Pastel, joka tanssii tällä hetkellä Norjan kansallisbaletin nuorisoryhmässä sekä seinäjokelainen Pinja Rissanen, joka opiskelee legendaarisessa Vaganovan balettiakatemiassa Pietarissa. Kilpailemisesta on tänä vuonna kokemusta muun muassa jo Aholalla ja Rissasella, jotka molemmat palkittiin ikäluokkansa parhaimpina helmikuussa Helsingissä järjestetyssä Valtakunnallisessa balettikilpailussa.

Suomen kansallisoopperan ja -baletin nuorisoryhmän tanssijoista mukana juniorisarjassa ovat myös Japania edustava Yuka Masumoto ja Saksaa edustava Violetta Keller. Lisäksi seniorisarjassa nähdään Kansallisbaletin italialaistanssija Alfio Drago, joka kilpailee Violetta Kellerin parina.

Alkueristä finaaleihin ja gaalaan

Kilpailu alkaa Alminsalissa viisi päivää kestävillä alku- ja välierillä, joista vain parhaat tanssijat pääsevät jatkamaan päänäyttämöllä käytäviin finaaleihin. Kilpailukierroksilla tanssijat tulkitsevat sekä klassista balettia että nykytanssia. Tapahtuman viimeisenä päivänä 8. kesäkuuta menestyneimmät tanssijat esiintyvät kilpailun huipentavassa gaalanäytöksessä, jonka yhteydessä jaetaan kilpailun palkinnot.

Maineen ja kunnian lisäksi Helsingin kansainvälisen balettikilpailun parhaimmat tanssijat palkitaan rahapalkinnoin, joiden yhteisarvo on yli 100.000 euroa. Kilpailun pääpalkinnot ovat Jane ja Aatos Erkon säätiön lahjoittama Jane Erkko Grand Prix, jonka arvo on 20.000 euroa ja Jenny ja Antti Wihurin rahaston lahjoittama Doris Laine -palkinto, arvoltaan 12.000 euroa.

Tuomariston puheenjohtajana toimii Suomen kansallisbaletin taiteellinen johtaja Madeleine Onne. Kilpailun järjestää Helsingin kansainvälinen balettikilpailu -yhdistys ry, jonka puheenjohtaja on professori Jorma Uotinen ja varapuheenjohtaja tanssija-koreografi Minna Tervamäki. Kilpailu käytiin edellisen kerran vuonna 2016.

Tutustu kilpailijoihin 

Uutiset

Urheilu Mehiläinen Helsingin kansainvälisen balettikilpailun yhteistyökumppaniksi

Urheilu Mehiläinen vastaa kansainvälisen huipputapahtuman lääkintäpalveluista.

Jo yhdeksättä kertaa järjestettävä Helsingin kansainvälinen balettikilpailu käydään 1.‒8.6.2020 Suomen kansallisoopperassa ja -baletissa. Neljän vuoden välein järjestettävässä kilpailussa nuoret huipputanssijat ympäri maailmaa kilpailevat sekä klassisen baletin että nykytanssin taidoissa. Urheilu Mehiläinen vastaa kilpailun lääkintäpalveluista ensimmäistä kertaa. 

‒ On hienoa päästä mukaan tähän kilpailuun tuomaan Urheilu Mehiläisen laadukkaat palvelut kilpailijoiden tueksi. Tavoitteenamme on vammojen ennaltaehkäisy ja mahdollisimman terveet kilpailupäivät kaikille kilpailuihin osallistuville, toteaa Urheilu Mehiläisen ylilääkäri Mikko Kirjavainen.  

‒ Kilpailijoiden hyvinvoinnista ja terveydestä huolehtiminen ovat erittäin tärkeitä asioita Helsingin kansainväliselle balettikilpailulle. Baletti on kokonaisvaltaisesti vaativa laji, ja kilpailu voi olla raskas koitos nuorelle tanssijalle. Olemme hyvin iloisia saadessamme Urheilu Mehiläisen yhteistyökumppaniksemme. Voimme luottaa siihen, että kilpailijamme ja vapaaehtoisemme saavat tapaturman sattuessa laadukasta hoitoa helposti ja läheltä, sanoo kilpailun pääsihteeri Paula Ranto.

Lääkintäpalvelut järjestetään kilpailuun osallistuville tanssijoille sekä kisaorganisaation vapaaehtoisille sairastumisen tai loukkaantumisen sattuessa. Palvelut kattavat lääkärin ja fysioterapeutin antaman ensiavun kilpailupaikalla. Jatkohoito voidaan järjestää tarvittaessa Mehiläisessä.

Urheilu Mehiläisen Kirjavainen tuo vahvan tanssialan osaamisen balettikilpailun osallistujien tueksi.

‒ Baletti ja nykytanssi ovat lähellä sydäntäni. Niissä yhdistyvät musiikki, rytmi, taide ja huippu-urheilu. Olen seurannut balettia viimeiset 10 vuotta baletin luottolääkärin ominaisuudessa, Kirjavainen toteaa. ‒ Itselläni on lääkärikokemusta tästä kilpailusta aiempien kilpailuiden osalta. On hienoa päästä seuraamaan nuorten tanssijoiden taitavaa, kaunista tanssia ja tukea tätä oman osaamiseni avulla. Odotan ilolla paluuta kisoihin nyt Urheilu Mehiläisen edustajana, hän kertoo.

Urheilu Mehiläisen lääkäri ja fysioterapeutti päivystävät kilpailuiltoina kilpailupaikalla. Lääkäriaseman aukioloaikoina hoitoa tai fysioterapiaa tarvitsevat kilpailijat ohjataan tarpeen mukaan Urheilu Mehiläisen Töölön toimipisteiseen.

Uutiset

Voiko taiteessa kilpailla?

"Kilpailuissa inspiroidutaan, verkostoidutaan ja ystävystytään, vaikka keskenään kilpaillaankin"

Helsingissä järjestetään kesäkuun ensimmäisestä päivästä lähtien kansainvälinen balettikilpailu, nyt jo yhdeksättä kertaa. Mutta voiko taiteessa kilpailla? Kysyimme asiaa Minna Tervamäeltä, baletissa uransa tehneeltä tähtitanssijalta, joka työskentelee nykyisin tanssin moniammattilaisena ja koreografina. 

Lähtökohtaisesti taiteessa ei kilpailla sentein tai maalein. Siksi taidekilpailujen tulokset eivät ole absoluuttinen totuus. Eikä menestys kilpailussa välttämättä korreloi tanssijan tulevaan uraan.

– Kyse on siinä hetkessä tapahtuvasta lyhyestä suorituksesta, johon ei sisälly koko baletin kirjoa eikä rooleja. Totta kai kilpailu antaa kuvan osaamisesta, mutta se on eri asia kuin mitattavissa oleva suoritus. Mukana ovat aina henkilökohtaiset tykkäämiset ja tulkinnat, niin kuin kilpatanssissakin. Arvostella voi sovituin perustein, mutta paljon jää mieltymyksien varaan, Tervamäki pohtii.

 

 

 

 

 

 

 

 

Kuva: Susan Tuulosniemi

Silti kilpailut ovat tanssin ammattilaisesta tapahtumana kiinnostavia, sillä kilpailussa pääsee aistimaan räjähtävää nuorta energiaa ja innokkuutta.

Nuorelle tanssijalle kilpailut ovat hyvä kehitysprosessi. Hän tekee töitä selkeän päämäärän eteen ja harjoittelee kilpailua varten isoja rooleja, joita hän ei aivan heti pääse esittämään missään ammattibaletissa. 

– Kun nuorena kilpailin, harjoittelin Prinsessa Ruususen ja Joutsenlammen tärkeitä kohtauksia kilpailuihin. Kun niitä sitten myöhemmin esitti, ne olivat jo kehon muistissa. Kilpailu oli tärkeä prosessi, joka tarjosi henkilökohtaista valmennusta ja ohjausta, Tervamäki kertoo.

 Kilpailut avaavat osanottajille myös tilaisuuden seurata muita tanssijoita ja tutustua heidän kauttaan tapoihin toimia lajissa muualla maailmassa. 

– Kilpailuissa inspiroidutaan, verkostoidutaan ja ystävystytään, vaikka keskenään kilpaillaankin.

Teksti: Marita Kokko

Uutiset

Tanssin kieltä ymmärtää jokainen

Tanssi ei tunne kielimuureja, sillä se on kaikkien yhteinen kieli. Eikä tanssin kielelle ole vain yhtä käännöstä, vaan jokaisella on vapaus omaan tulkintaan.

 – Siksi tanssi on niin kiehtovaa, sanoo Minna Tervamäki, baletissa uransa tehnyt tähtitanssija ja nykyinen tanssin moniammattilainen ja koreografi.

Tanssi on hänen mukaansa meihin hyvin syvälle piirtynyt ja luonteva ilmaisu- ja vuorovaikutuskeino. Se on universaali kieli, yksi maailman vanhimmista. Tervamäki korostaa tanssin hoitavan jokaisen aivoterveyttä ja fysiikkaa. Se parantaa myös keskittymiskykyä ja paineensietokykyä.

Klassiselle baletille on leimallista tarkka muotokieli. Se on loppuun asti hiottua ja harjoiteltua, ja vaatii vuosikausien työn, ennen kuin päästään huipulle.

– Baletissa yhdistyvät kehollinen ja taiteellinen ilmaisu, jotka sulautuvat vielä musikaalisesti, Minna Tervamäki avaa.

Baleteissa, esimerkiksi Prinsessa Ruususessa tai Lumikuningattaressa on selkeä tarina. Mutta on myös abstraktimpia teoksia, joissa tavoitetaan tunnelma tai tunne.

– Nämä teokset eivät ole sanoitettavissa, mutta eiväthän omat tunnelmat tai tunteetkaan sitä ole. Silti ne ovat todellisia.

Tervamäki korostaa tanssin puhuttelevan ihmistä monella tasolla, eikä ihminen ole niistä kaikista edes tietoinen.

– Ei sinun tarvitse olla tietoinen prosesseista, jotka koet. Ota vain vastaan ja tunne. Olet lähellä taianomaista elämystä, jota ei älyllisesti pysty tulkitsemaan.

Minna Tervamäki elää yhä tanssista, koreografioista ja niiden yhdistämisestä eri taitemuotoihin. Häntä on aina kiehtonut ilmaisu, jossa liike ja musiikki yhdistyvät.

– On selvää, että tanssi on rankka harrastus ja ammatti sekä henkisesti että fyysisesti. Se vaatii paljon, mutta olen saanut niin paljon uskomattoman hienoja hetkiä ja elämyksiä. Siksi tanssin edelleen, koska todella nautin siitä. Nautin jokapäiväisestä työstä ja harjoittelusta.

Tanssija-koreografi Minna Tervamäki, joka osallistui nuorempana itsekin balettikilpailuihin, toimii nyt Helsingin kansainvälisen balettikilpailun hallituksen varapuheenjohtajana. Kuva: Minna Hatinen

 

 

 

 

Katsomossa urheilujuhlan tuntua

Helsingissä järjestetään kesäkuun ensimmäisestä päivästä lähtien kansainvälinen balettikilpailu, nyt jo yhdeksättä kertaa.

Balettikilpailut ovat Minna Tervamäen mukaan mutkaton tapa tutustua lajiin, koska kilpailutapahtumassa esiintyjät ja numerot vaihtuvat koko ajan. Kilpailuissa on urheilujuhlan tuntua, samaa henkeä kuin esimerkiksi yleisurheilukilpailuissa. Tapahtuma on matala kynnys tulla tutustumaan balettiin. Silloin huomaa, ettei baletti olekaan niin etäistä ja erilaista. Sisään voi vaikka vain piipahtaa, jos siltä tuntuu.

– Ei baletti ole sen kummempaa. Balettikilpailussa on aistittavissa mahtava nuorten, innostuneiden kilpailijoiden energia. Tanssijat laittavat itsensä likoon ja ovat todella taitavia. Minua itseäni kiehtovat vau-efektit, joita esitykset synnyttävät.

Yleisöllä on avainasema nuorten tanssijoiden kannustajana. Ilman katsojia ei olisi kilpailuja, jotka tarjoavat nuorille mahdollisuuden hakea arvioita edistymisestään.

Kansainvälinen balettikilpailu käydään oopperatalossa, jonka upeutta kehystää alkukesäinen Töölönlahti puistoineen.

 – Oopperataloa ei kannata vierastaa. Katsomossa voi henkeä pidättäen jännittää, miten kukin siinä paineisessa hetkessä onnistuu.

Teksti Marita Kokko

Uutiset

Kilpailijoiden ilmoittautuminen on alkanut

Hakuaika on alkanut 1.11.2019 ja jatkuu 31.1.2020 saakka.

Kaikkien kilpailusta kiinnostuneiden tulee täyttää sähköinen hakulomake ja toimittaa kaikki hakulomakkeessa vaaditut kuvat ja dokumentit sekä maksaa 100 euron suuruinen osallistumismaksu ennen hakuajan umpeutumista 31. tammikuuta 2020. Kilpailijoiden valinta tapahtuu ensisijaisesti videonäytteiden perusteella. Kilpailijat valitsee Helsingin kansainvälisen balettikilpailun esikarsintaraati alkukeväällä 2020.

Lue lisää kilpailusta ja täytä hakulomake osoitteessa http://ibchelsinki.fi/fi/osallistu/

Uutiset

Helsingin kansainvälinen balettikilpailu kunnioittaa perustajansa Doris Laineen muistoa

Järjestyksessään yhdeksäs Helsingin kansainvälinen balettikilpailu käydään jälleen Suomen kansallisoopperan ja -baletin näyttämöillä kesäkuun 1.–8. päivänä 2020.  Kilpailun perusti pitkän uran Suomen kansallisbaletin ensitanssijana tehnyt sekä myöhemmin kulttuuripoliitikkona ja tanssin aseman edistäjänä toiminut professori Doris Laine (1931–2018) vuonna 1984. Laineen syntymästä on kulunut 31.10.2019 tasan 88 vuotta.

Kuva: Roni Rekomaa

Doris Laineen ajatus tuoda kansainvälinen balettikilpailu Suomeen sai alkunsa hänen toimiessaan tuomariston jäsenenä Moskovan, Jacksonin ja Varnan balettikilpailuissa. Helsingin kaupungin, kulttuurirahastojen ja liike-elämän tuella päättäväinen Laine sai tarvittavan tuen taakseen, jotta balettikilpailu voitiin järjestää myös Helsingissä. Vuonna 2020 järjestettävä balettikilpailu kunnioittaa perustajansa perintöä uudella Doris Laine -palkinnolla, joka jaetaan erityistä taiteellista lahjakkuutta osoittavalle tulevaisuuden tähdelle. Palkinnonsaajan valitsee kilpailun tuomaristo. Palkinnon suuruus on 12.000 euroa ja palkintosumman kilpailulle lahjoittaa Jenny ja Antti Wihurin rahasto. Tutustu kilpailun palkintoihin. 

Vuosien varrella Helsingin kansainvälinen balettikilpailu on kasvanut yhdeksi maailman arvostetuimmaksi balettikilpailuksi. Kansallisbaletin myöhemmät taiteelliset johtajat Jorma Uotinen, Dinna Björn, Kenneth Greve ja Madeleine Onne ovat kehittäneet Helsingin kansainvälistä balettikilpailua edelleen. Laadukkaat järjestelyt ja balettimaailman huipuista koostuva tuomaristo takaavat nuorille lahjakkuuksille viikon mittaisen opintomatkan baletin ja tanssin huipulle. Menestys Helsingin kansainvälisessä balettikilpailussa on toiminut ponnahduslautana monelle kansainväliselle tähtitanssijalle. Heitä ovat muun muassa Yimeng Sun, Maria Baranova, Iana Salenko ja Marian Walter. Lue lisää balettikilpailun voittajista. 

Vuoden 2020 kilpailuun hyväksyttyjen tanssijoiden nimet julkaistaan helmikuussa. 

Helsingin kansainvälisen balettikilpailun hallituksen puheenjohtajana toimii professori Jorma Uotinen ja varapuheenjohtajana tanssija-koreografi Minna Tervamäki. Lue lisää Helsingin kansainvälinen balettikilpailu -yhdistyksestä. 

Lisätiedot: Kilpailun pääsihteeri Paula Ranto p. 050 452 24 09, paula.ranto@ibchelsinki.fi

Kuvia kilpailusta ja Doris Laineesta Mila Kajas-Virtanen p. 040 530 54 00  mila.kajas@ibchelsinki.fi

Uutiset

Balettikilpailun liput nyt myynnissä

Helsingin kansainvälisen balettikilpailun liput myy Suomen kansallisooppera ja -baletti. Lippuja voi ostaa Oopperan ja Baletin asiakaspalvelusta, oopperabaletti.fi-verkkokaupasta sekä Stockmannin toimipisteistä.

Yksittäisten lippujen hinnat ovat 35–85 euroa. Alku- ja välierien esityksiin Alminsaliin myydään myös alennushintaisia lippuja, joihin oikeutettuja ovat alle 20-vuotiaat, opiskelijat, eläkeläiset, työttömät, varusmiehet ja siviilipalvelusmiehet. Alennushintaisia lippuja on saatavilla rajoitetusti. Lisäksi myynnissä on erilaisia lippupaketteja.

Katso Oopperan ja Baletin asiakaspalvelun aukioloajat ja lipunmyynnin tarkemmat tiedot oopperabaletti.fi-verkkosivustolta. 

Uutiset

Helsingin kansainvälisen balettikilpailun tuomaristo

Helsingin kansainvälisen balettikilpailun tuomaristo on julkistettu. 

Vuoden 2020 Helsingin kansainvälisen balettikilpailun tuomaristo on julkistettu. Tuomariston on koonnut tuomariston puheenjohtaja, Suomen kansallisbaletin taiteellinen johtaja Madeleine Onne. Muut tuomariston jäsenet ovat Nina Ananiashvili, Frank Andersen, Patrick Armand, Julio Bocca, Jorma Elo, Cynthia Harvey, Feng Ying ja Miyako Yoshida. Voit tutustua tuomareihin tarkemmin Tuomaristo-sivulla.

Uutiset

Helsingin kansainvälinen balettikilpailu uudistuu

Helsingin kansainvälinen balettikilpailu järjestetään Suomen kansallisoopperassa ja -baletissa jo yhdeksättä kertaa 1.‒8.6.2020. Kilpailu uudistuu rohkeasti ja vahvistaa samalla hyvää mainettaan kansainvälisten balettikilpailujen joukossa.

”Helsingin kansainvälisen balettikilpailun osallistujat ovat 15‒25-vuotiaita, eli Z-sukupolven edustajia. He elävät visuaalisessa maailmassa, joten nyt oli oikea aika uudistaa kilpailun ilme, missio ja hakuprosessi”, kertoo kilpailun pääsihteeri Paula Ranto. Uusi visuaalinen ilme esittää baletin liikkeen ja kilpailun hengen rohkealla asenteella. ”Haluamme korostaa baletin kauneutta, täydellistä liikettä ja energiaa. Baletti on parhaimmillaan vahvaa tunnetta, ilmaisun voimaa ja äärimmäistä taitoa”, kuvailee visuaalisen ilmeen uudistanut suunnittelija Tessa Helle.

 

Kilpailun uudessa ilmeessä esiintyy kolme Suomen kansallisbaletin nuorta tanssijaa, Yimeng Sun, Benjamin Kuefler ja Felipe Domingos. Neljäs tanssija Erika Pastel on juuri valmistunut Suomen kansallisoopperan ja -baletin Balettioppilaitoksesta, ja hän tanssii seuraavaksi Norjan Kansallisbaletin nuorisoryhmässä. Kuvat on ottanut valokuvaaja Ofer Amir tähtitanssija ja koreografi Minna Tervamäen avustamana. Ilmeen auringonkeltainen väri leikittelee Suomen alkukesän tunnusmerkillä: kaikkialla kukkivilla voikukilla.

 

HIBC 2020 haluaa uudessa strategiassaan vahvistaa osaamistaan maailman parhaimman balettikilpailun järjestäjänä. Helsingin energisessä ilmapiirissä nuorille tanssijoille luodaan mahdollisuus päästä huipulle ja kokea samalla syvällinen opintomatka tanssin maailmaan. ”Helsingin kansainvälisen balettikilpailun missio on laajasti innostava: voimme kaikki kehittyä voittajiksi joko kilpailijoina, intohimoisina tanssinystävinä tai lajin uusina tuttavina”, kertoo strategian suunnittelusta vastannut Marja-Liisa Pollari.

Vuoden 2020 kilpailun tuomariston puheenjohtaja on Suomen kansallisbaletin taiteellinen johtaja Madeleine Onne. “Tuomaristoon kutsutaan maailman parhaimpien balettikoulujen ja -ryhmien johtajia. Heidän asiantuntemuksensa avulla pystymme tunnistamaan tulevaisuuden kirkkaimmat tähdet”, arvioi Onne.  Kilpailun järjestää Helsingin kansainvälinen balettikilpailu -yhdistys ry, jonka puheenjohtaja on Jorma Uotinen ja varapuheenjohtaja Minna Tervamäki. Ilmoittautuminen alkaa marraskuussa 2019, ja kilpailijat valitaan pääasiallisesti videonäytteiden avulla. Myös tapahtuman lipunmyynti alkaa syksyllä 2019.

Lisätiedot:

Pääsihteeri Paula Ranto
paula.ranto@ibchelsinki.fi
+358 50 4522409

www.ibchelsinki.fi

Uutiset

Tuomariston puheenjohtaja – Madeleine Onne

Suomen kansallisbaletin taiteellinen johtaja Madeleine Onne on Helsingin kansainvälisen balettikilpailun tuomariston puheenjohtaja vuonna 2020. Muut tuomariston jäsenet esitellään myöhemmin.

”Olen työskennellyt Kansallisbaletin taiteellisena johtajana elokuusta 2018 alkaen, ja olen ilolla seurannut, kuinka tiivistä yhteistyö kansallisbaletin ja Helsingin balettikilpailun välillä on. Näin korkean luokan kansainvälinen tapahtuma antaa korvaamattoman arvokasta näkyvyyttä suomalaiselle tanssille”, Madeleine Onne kertoo.

”Balettikilpailut ovat tärkeitä kokemuksia nuorille tanssijoille: kilpailut avaavat ovia nimekkäisiin tanssiryhmiin ja toisaalta antavat inspiraatiota tulevaisuuden tähtitanssijoille.”

”Helsingin kansainvälinen balettikilpailu on vuosien aikana ansainnut paikkansa maailman merkittävimpien balettikilpailujen joukossa. Tultuani nimitetyksi Kansallisbaletin taiteelliseksi johtajaksi, olen saanut lukuisia ihastuneita viestejä kollegoiltani esimerkiksi Etelä-Koreasta, Kanadasta, Uudesta Seelannista ja Australiasta. Helsingin kansainvälistä balettikilpailua ja etenkin sen laadukkaita järjestelyjä arvostetaan kaikkialla.”

Helsingin kansainvälisen balettikilpailun voittajien joukossa on ollut lukuisia menestyneitä tanssijoita, kuten Iana Salenko (Berlin State Ballet), Jurgina Dronina (Canada National Ballet), Daniil Simkin (American Ballet theatre ja Berlin State Ballet) ja Jeffrey Cirio (American Ballet Theatre).

”Olen itse ollut Helsingin balettikilpailun tuomaristossa vuonna 2012, ja kilpailun jälkeen palkkasin seniorisarjan kultamitalisti Candice Adean Hong Kongin balettiin”, Madeleine Onne jatkaa.

”Helsingin kansainvälisen balettikilpailun tarkoitus ei ole pelkästään toimia ponnahduslautana nuorille tanssijoille. Viime vuosina kilpailu on entisestään onnistunut kasvattamaan mainettaan kansainvälisenä opintotapahtumana. Kilpailun tunnuslause ”Voimme kaikki olla voittajia” korostaa oppimisen ja kehittymisen merkitystä kilpailemisen ohessa. Nuoret tanssijat eivät välttämättä päädy palkintosijoille, mutta sijoittumista tärkeämmäksi nousevatkin kaikki ne tunnit, jotka he käyttävät harjoitteluun ja kilpailuun valmistumiseen. Osallistujat tulevat varmasti muistamaan kilpailuihin valmistautumisen ainutkertaisena aikana heidän urallaan.”

Kaikki kilpailijat saavat kilpailun aikana korkeatasoista opetusta, ja he pääsevät osallistumaan erilaisiin työpajoihin.

”Nykyistä yhteiskuntaamme leimaa jatkuva tietotekninen kehittyminen. Samalla sekä lasten että nuorten aikuisten liikkuminen vähenee hälyttävästi. Toisaalta kulttuurin merkitys on kasvamassa suuremmaksi kuin koskaan aikaisemmin. Toivon, että tämä helmi maailman balettikilpailujen joukossa jatkaa sanomansa levittämistä tulevaisuudessakin, Madeleine Onne painottaa.

Tutustu Madeleine Onneen

Kuva: Stefan Bremer