Barbora Kohoutková

Balettimestari Tšekin kansallisbaletissa, kansainvälinen vieraileva opettaja, Gyrotonic® ja Gyrokinesis® ohjaaja, Art of Movement Studion omistaja

Grand Prix -palkinnon ja juniorisarjan 1. palkinnon voittaja 1995


Barbora Kohoutková, IBC Helsinki, 1995

Mitä Helsingin kansainvälinen balettikilpailu merkitsee sinulle?

Osallistuminen Helsingin kansainväliseen balettikilpailuun merkitsi käännekohtaa elämässäni. Se määritteli suunnan balettiuralleni ja se loi myös yhä jatkuvan yhteyden minun ja Suomen kansallisbaletin välille.

Olin vain 16-vuotias osallistuessani, ja Helsinki oli jo viides balettikilpailuni. Mielestäni Helsingin kilpailu oli ammattitaitoisesti ja korkeatasoisesti järjestetty. Kilpailun tuomaristo koostui balettimaailman suurista ikoneista. Sain tavata Maija Plisetskajan, joka myöhemmin kutsui minut esiintymään hänen 70-vuotisgaalaansa Moskovassa ja Pietarissa. Merkityksellisenä pidän myös kohtaamista tuomariston puheenjohtaja Jorma Uotisen kanssa, joka oli tuolloin Kansallisbaletin johtaja. Hän tarjosi minulle heti kilpailun päätyttyä sopimusta Kansallisbaletin ensitanssijaksi.

Tämän tarjouksen takia päätin suorittaa jäljellä olleet kaksi vuotta opinnoistani Prahan tanssikonservatoriossa yhden vuoden aikana. Valmistuin 17-vuotiaana ja tein sopimuksen Kansallisbaletin kanssa. Ensimmäinen roolini oli Julia John Crankon baletissa Romeo ja Julia ja se oli todellinen unelmien täyttymys! Arvostan Jorman taiteellisia visioita ja hänen loistavaa persoonallisuuttaan. Hän kuuluukin urani aikana kohtaamieni balettijohtajien parhaimmistoon.

Koin kilpailuvoittoni olleen palkinto ahkerasta työstäni ja omistautumisesta ja arvostan sitä paljon. 


Barbora Kohoutková

Miten näet kilpailun merkityksen nuorelle tanssijalle?

Mielestäni kilpailuihin osallistuminen on äärimmäisen tärkeää.

Jo kilpailuun valmistautuminen on merkityksellistä, mutta myös kilpailun aikana tapahtuvat kohtaamiset ympäri maailmaa tulevien muiden kilpailijoiden ja opettajien kanssa ovat keskeisiä, samoin mahdollisuus tutustua eri balettikouluihin ja tyyleihin. Myös kilpailun aikana järjestettävät treenitunnit ja workshopit sekä Kansallisoopperan ja -baletin upeat puitteet ovat ainutlaatuisia. 

Näillä kaikilla on suuri merkitys tanssijalle, joka haluaa menestyä ammatissaan balettitanssijana sekä taiteilijana.

Teksti: Heidi Almi