”Olen työskennellyt Kansallisbaletin taiteellisena johtajana elokuusta 2018 alkaen, ja olen ilolla seurannut, kuinka tiivistä yhteistyö kansallisbaletin ja Helsingin balettikilpailun välillä on. Näin korkean luokan kansainvälinen tapahtuma antaa korvaamattoman arvokasta näkyvyyttä suomalaiselle tanssille”, Madeleine Onne kertoo.
”Balettikilpailut ovat tärkeitä kokemuksia nuorille tanssijoille: kilpailut avaavat ovia nimekkäisiin tanssiryhmiin ja toisaalta antavat inspiraatiota tulevaisuuden tähtitanssijoille.”
”Helsingin kansainvälinen balettikilpailu on vuosien aikana ansainnut paikkansa maailman merkittävimpien balettikilpailujen joukossa. Tultuani nimitetyksi Kansallisbaletin taiteelliseksi johtajaksi, olen saanut lukuisia ihastuneita viestejä kollegoiltani esimerkiksi Etelä-Koreasta, Kanadasta, Uudesta Seelannista ja Australiasta. Helsingin kansainvälistä balettikilpailua ja etenkin sen laadukkaita järjestelyjä arvostetaan kaikkialla.”
Helsingin kansainvälisen balettikilpailun voittajien joukossa on ollut lukuisia menestyneitä tanssijoita, kuten Iana Salenko (Berlin State Ballet), Jurgina Dronina (Canada National Ballet), Daniil Simkin (American Ballet theatre ja Berlin State Ballet) ja Jeffrey Cirio (American Ballet Theatre).
”Olen itse ollut Helsingin balettikilpailun tuomaristossa vuonna 2012, ja kilpailun jälkeen palkkasin seniorisarjan kultamitalisti Candice Adean Hong Kongin balettiin”, Madeleine Onne jatkaa.
”Helsingin kansainvälisen balettikilpailun tarkoitus ei ole pelkästään toimia ponnahduslautana nuorille tanssijoille. Viime vuosina kilpailu on entisestään onnistunut kasvattamaan mainettaan kansainvälisenä opintotapahtumana. Kilpailun tunnuslause ”Voimme kaikki olla voittajia” korostaa oppimisen ja kehittymisen merkitystä kilpailemisen ohessa. Nuoret tanssijat eivät välttämättä päädy palkintosijoille, mutta sijoittumista tärkeämmäksi nousevatkin kaikki ne tunnit, jotka he käyttävät harjoitteluun ja kilpailuun valmistumiseen. Osallistujat tulevat varmasti muistamaan kilpailuihin valmistautumisen ainutkertaisena aikana heidän urallaan.”
Kaikki kilpailijat saavat kilpailun aikana korkeatasoista opetusta, ja he pääsevät osallistumaan erilaisiin työpajoihin.
”Nykyistä yhteiskuntaamme leimaa jatkuva tietotekninen kehittyminen. Samalla sekä lasten että nuorten aikuisten liikkuminen vähenee hälyttävästi. Toisaalta kulttuurin merkitys on kasvamassa suuremmaksi kuin koskaan aikaisemmin. Toivon, että tämä helmi maailman balettikilpailujen joukossa jatkaa sanomansa levittämistä tulevaisuudessakin, Madeleine Onne painottaa.